“Tak Ada Istilah Kami Mak4n Atau Amb1l Duit Pel4nggan” – Kena T1pu 3.5 Juta, Pemilik Butik Pakaian Muslimah Janji ‘Refund’ Sebelum Raya Aidilfitri
Pemlik jenama dan butik pakaian muslimah Leeyanarahman, Nur Liyana Abdul Rahman tampil menjelaskan isu duit ‘refund’ pelangg4n selepas tempahan baju raya tidak dapat sampai ke butik sebelum Hari Raya Aidilfitri.
Ketika dihubungi Gempak, Liyana berkata mas4lah berpunca daripada pihak kilang di Guangzhou, China yang tidak menepati janji untuk menyiapkan koleksi baju yang sudah dibayar sepenuhnya.
“Semua orang tahu kilang kami berada di Guangzhou, China. Jadi disebabkan Cov1d-19, kilang itu baru kembali beroperasi pada bulan Mac lalu.
“Mereka menjanjikan bulan dan bintang kepada kami. Kami ada dalam 70 rekaan, dalam 80% dah sampai dan sudah terjual.
“Pada 29 haribulan kami dapat senarai pembungkvsan (packing list) untuk kumpulan akhir (last batch). Itu bermaksud kami perlu bayar baki bayaran sebanyak RM711,000 untuk diproses. Kami ada bukti semua transaks1 yang dibuat.
“Selepas bayar pada 30 haribulan, setiap hari kami kemaskini dengan pihak sana bila barang nak sampai. Namun, bila asyik dias4k rupanya barang tak ada. Mereka bagitahu semua baju dihantar ke Korea untuk dijah1t di sana. Itu memang alasan bod0h dari mereka.
“Dalam keadaan begini, saya memang kena jujur dengan pelanggan yang telah bayar cuma saya takda kongsikan di Instagram (IG). Saya buat video dan bagi kepada lima orang ‘admin’ saya.
“Setiap ‘admin’ itu di bawahnya ada lebih 1000 orang pelanggan. Jadi bukan ambil masa lima minit untuk b4las dan ‘refund’ semuanya.
“Ada sesetengah pelanggan dia faham dan berikan maklumat yang lengkap. Ada pulak yang bis1ng dan mak1 dulu tanpa beri nombor akaun. Macam mana kami nak proses, itu yang jadi lambat.
“Pihak kami juga perlu semak dahulu setiap satu bay4ran. Masa Perintah Kawalan Perger4kan (PKP) haritu ramai juga yang t1pu dan jadi ‘scamm3r’. Bayangkan beribu-ribu punya ‘refund’.
“Setiap hari kami cuba untuk ‘refund’ seramai yang mungkin sampai dua pagi kami bekerja. Alhamdulillah sebenarnya dah ramai yang dapat duit mereka.
“Itu situasi sebenar. Tak ada ist1lah kami makan atau ambil duit pelanggan. Demi Allah, kami tak ada guna duit pel4nggan untuk ‘rolling’ perniagaan.
“Vir4l itu memang takkan habis. Setiap tahun vir4l. Leeyanarahman ini dah enam tahun beroperasi, kami memang nak kekal dalam tempoh lama,” katanya.
Tambah Liyana, dia akan membuat permohonan maaf kepada umum selepas selesai membuat bayaran kepada pelangg4n.
“Saya dah tak fikir untung rug1 sekarang ini sebab memang dah rug1. Saya nak selesaikan ‘refund’ pel4nggan dulu sebelum hari raya. Jumlah keselurvhan yang dah selesai sekarang ini RM300,000.
“Selepas selesai dengan pelanggan, saya akan jelaskan apa sebenarnya yang dah berlaku. Sekarang ini kalau saya cakap pun orang takkan percaya dan pvas hati sebab tengah p4nas hati,” katanya lagi.
Dalam pada itu, Liyana mended4hkan terdapat staf yang diludah oleh pel4nggan gara-gara tidak dapat baju raya yang diingini.
“Tidak cukup dengan kata-kata makian di whatsApp, ada pelanggan yang datang HQ tuntut baju raya mereka. Kami terpaksa cari barang dia dalam timbunan barang yang banyak tu.
“Ada staf yang kena lud4h. Mana kau punya ad4b, kami bukan anj1ng. Kami manusia biasa macam orang lain juga.
“Saya rasa lepas raya ini mungkin ‘admin’ saya akan berhenti kerja sebab dah tak tahan. Mereka travma, setiap hari men4ngis,” kata Liyana.
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!